Talent aanvoelen, erin geloven en aansporen om het uit te vergroten, dat is lesgeven volgens Griet. Nadat ze jaren in een revalidatiecentrum werkte en haar eigen multidisciplinaire praktijk voor kinderen met ontwikkelingsmoeilijkheden runde, schakelde ze 20 jaar geleden over naar het onderwijs, om er haar eigen praktische kennis door te geven. Bij VIVATO is ze docent in de opleiding Leefgroepenwerking.
“Onze studenten komen uit verschillende richtingen, uit BSO, TSO of ASO. Sommigen komen rechtstreeks uit het middelbaar. Anderen hebben er een eerste studie-ervaring opzitten die geen succes was, en dat hakt er serieus in. Hun zelfvertrouwen kreeg het zwaar te verduren. Het is aan ons om dat geloof in zichzelf terug aan te wakkeren, om die veilige en ondersteunende omgeving te creëren waarin ze hun talent kunnen ontdekken en verder ontwikkelen en waarin we hen elke dag kunnen laten voelen dat ze het kunnen. Want dat is docent zijn.”
Lesgeven is coachen volgens Griet, maar ook vertrouwen op je gevoel. “Elk individu is anders, de een moet worden uitgedaagd, terwijl de ander meer ondersteuning nodig heeft. Ik zie het als mijn taak om aan te voelen wie wat nodig heeft om ze zo allemaal dezelfde mogelijkheden te bieden.”
Kansen geven is één iets, maar kansen krijgen is ook enorm belangrijk. “Bij VIVATO krijg je als docent enorm veel vrijheid om je lessen aan te kleden. Ik ga uit van wat mijn studenten lijken nodig te hebben, en van wat ze zelf aangeven. De les van vandaag heb ik bijvoorbeeld aangepast aan wat ik gisteren opving in de les.”
Griet vermengt voorbeelden uit de praktijk met theoretische modellen, maar ze vindt zichzelf absoluut niet alwetend. “Ik ben niet hét voorbeeld, ik ben maar één voorbeeld. Er is niet één juiste manier. Mijn denken is niet noodzakelijk de norm. Ik kan mijn eigen praktijkervaring wel doorgeven, maar het is aan hen om hun eigen werkwijze te vinden. Wat is hun visie op een bepaald onderwerp en wat vinden zij de beste manier om het aan te pakken? Het moet voor hen goed aanvoelen.”
Hoe haar studenten haar omschrijven? “Deze ochtend kreeg ik van een studente te horen dat ze niet begreep hoe ik zo ‘chill’ kon zijn. Waarom zou ik niet chill zijn? Ik moet me toch geen zorgen maken? Mijn leeftijd en mijn ervaring staan me toe om het leven aan te pakken zoals ik het zelf wil. En dat zullen mijn studenten ook wel nog merken. Ze vinden hun weg wel, zolang ze geloven in hun talent, dat ben ik zeker.”
Maak ook kennis met de andere talenten van RHIZO.
© RHIZO - BE 0472.945.076 - Privacy Policy