Wanneer Mathias het muzieklokaal binnenwandelt en de grote piano ziet staan, gaan zijn ogen glinsteren. Zijn vingers kriebelen om de toetsen aan te raken en puur op instinct de eerste melodie die hij in zijn hoofd hoort tot leven te wekken. Zijn talent? Meespelen op de maat, zonder partituur, mét eigen interpretatie. Mathias leeft op het ritme van de muziek.
Zijn ouders spelen beiden piano, vandaar de logische voorliefde voor dit prachtige instrument. Hij volgt nog steeds pianoles, maar het meeste leert hij op zichzelf. Partituren komen er niet aan te pas. Geef hem maar een liedje waarna hij het ritme kan imiteren en er zijn eigen toets aan kan geven.
Mathias volgt les op De Hoge Kouter. Muziek in de klas is voor hem een enorme verademing. Leraar Peter staat hem bij: “Mathias is een fantastische ondersteuning voor elk van mijn muzikale activiteiten. Ik spoor hem aan om mee te spelen. En hij is vertrokken. Hij luistert naar mijn gitaarspel, valt in en speelt het lied na. Ook melodieën die hij nog nooit gehoord heeft, kan hij perfect meespelen.”
Bij de startviering van het schooljaar koos leraar Peter vier akkoorden op zijn gitaar uit om het lied in te zetten. Met een knikje naar Mathias, zoals ze op voorhand afgesproken hadden, neemt hij het ritme over en maakt hij het zich eigen. Eerst met één hand, dan met twee. Hij gaat door tot Peter het slotsignaal geeft. “Je weet op voorhand nooit wat hij gaat spelen, maar je mag er zeker van zijn dat je keer op keer versteld staat van zijn prestatie”, vertelt zijn trotse leerkracht.
Pianospelen mag dan wel een motorische handeling zijn, voor Mathias voelt het aan als een aangeboren talent, iets dat hij gewoon kan, zonder verdere verklaring of lang over na te denken. Zijn vingers plaatst hij intuïtief op de juiste toetsen. De melodieën vloeien er puur op gevoel uit.
Maak ook kennis met de andere getalenteerde jongeren bij RHIZO.
© RHIZO - BE 0472.945.076 - Privacy Policy